Tuesday, February 14, 2012

sang guru ayam

..bismillahirrahmanirrahim.. 


biasakan dulu, kita dgr alunan lagu ni?
apatah lagi mengalunkannya, sering sekali!!


"tanya sama pokok, apa sebab goyang
nanti jawab pokok, angin yg goncang


tanya sama langit, apa sebab hujan
nanti jawab langit, tanyalah awan


awan nanti kata, aku kandung air
sampai tempat sejuk, aku pun cair


lihat dalam air, nampak bayang2
campak 1 batu, bayang pun hilang


kalau difikirkan orang yg beriman
ALLAH yg jadikan, tidaklah hairan,
tidaklah hairan.."


ada pula adek2 SRIH JB yg nyanyikan dlm bahasa arab
best jugak, tp xdpt tangkap apa yg mereka sebut
mereka nyanyi dgn penuh riang gembira!


"sa aalasy syajari, limadza....."
(xdpt nk ingt)


bila skrg, baru mula terfikir
byk ya lagu zaman kanak2 kita dulu diterapkan
dgn nilai menghayati alam dan berfikir tentangnya..
hurm.. (mula berfikir)


dan sbnrnya byk juga pun ALLAH swt ingatkn kita dlm surat cintaNYA..

2:164

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang ALLAH turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu DIA hidupkan bumi sesudah mati (kering)-nya dan DIA sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan, dan pengisaran angin  dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; Sungguh (terdapat) tanda2 (keesaan dan kebesaran ALLAH) bagi kaum yang memikirkan"
[2 : 164]

subhanallah..

.....................................................................................................................


pernah nampak ayam hidup x?
isy, exaggerate kot kalau xpernah nampak!
yelah, pernah x nampak cara kehidupan makhluk ALLAH yg ni?
bagaimana tuannya menjinakkan dan memberi makan?

senarionya begini..

sedang ayam dilepas dan dibiarkan berkeliaran di sekitar kawasan rumah,
tiba waktu utk tuannya memberi makan
dgn bunyi yg tersendiri, tuan ayam memanggil ayam2nya utk dberi makan
chip, chip, chip, chip
(mcm pelik je bunyinya, abaikan~)
tuan ayam cuba memanggil dgn suara yg lebih kuat
akhirnya, ayam2 mendengar panggilan tuan itu
dan semuanya dtg kpd tuan utk mendapatkn makanan

tapi pelik
pada situasi ini..
hanya sedikit yang datang kpd tuannya
dan terus meratah bertih2 jagung yg ditaburkan

d manakah yg lainnya?
ada yang masih terus berkeliaran
bermundar-mandir memekakkan deria
dan ada pula yang cuba menyorokkan diri
agar x diketahui tuan d manakah ia..

kalaulah kita yg menjadi tuan tu atau hny sekadar pemerhati,
agaknya apa tindakan kita ya?
geram betul tengok ayam2 yg sombong
konon mampu mencari makanan sendiri
nak tunjuk teror
geramnya..!

jgn marah2..
sedar x sedar, cuba bandingkan kita dgn ayam2 tadi

yuk, sama2 kita renungkan

adakah kita menjadi seperti golongan ayam yg pertama, yg datang kpd tuannya..
..atau yang ke-2, masih terus memekakkan telinga..
..atau yg ke-3nya, cuba lari menjauhkan diri.....

..apabila setiap kali seruan TUAN memanggil kita utk bersama-NYA?
setiap kali laungan azan berkumandang memanggil hamba kembali mengingati TUHAN?
setiap kali panggilan iqamah bergema tanda nikmat-NYA bakal dirasai?

soallah diri,
bilamana dberikan izin oleh-NYA utk melata d bumi ini
di manakah KITA d setiap saat sejurus selepas mendengar sapaan kasih-NYA??

adakah kita juga seperti ayam2 yg sombong tadi?
semoga ALLAH memelihara kita dr semua ini

teringat kisah Kekasih ALLAH, Muhammad saw
setiap kali tiba wkt solat
berkata Baginda kpd Bilal b Rabah,
"yaa bilal, arihnaa bis sholaah"
(yaa Bilal, rehatkan kami dgn solat)

subhanallah
itulah nikmat yang sgt dirasai oleh Nabiyullah ini
di kala sibuk akan urusan d dunia, maka solatlah menjadi wkt rehat Baginda
solat = kerehatan = nikmat


ya ALLAH ya GHAFFAR
dgn perasaan malu kpd-MU kami memohon
Kau ampunilah dosa2 kami
samada dosa kecil mahupun besar
juga akan kelalaian kami dlm mnjaga urusan solat
ya Rahman
Kau golongkanlah kami dalam golongan yg memelihara solat Kami di awal waktu
ameen


terima kasih AYAM krn telah mengajar kami hikmah kehidupan
dan syukur lebih lagi dpanjatkan buat PENCIPTA terhebat sang ayam ini


"Kata pengatur bicara 
Lidah saksi segala 
Di hadapan Rabb pemilik kita" 
 ..wassalam..

3 comments:

Pemilik Tuffah said...

Nur Izati likes this! Belajar dari alam.. (ayam goreng sodap) heheh

muna majidah said...

ayam goreng itu juga lg sedap jk dimakan bersama kicap 'jalen'

" NuR Itu CaHaYa " said...

ai ni promosi ayam n kicap jalen ke?? huhu
yg pntg mksud yg mdlm.. spe2 xphm tnye cik majidah ye.. ayt die tinggi sgt.. huhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails