Sunday, February 08, 2009

Sang Pencari Redha Tuhannya

Alhamdulillah thumma Allahu Akbar!!

Akhirnya, dapat juga muna duduk depan laptop nie. Erm, baru saja selesai menjadi murabbi untuk hari ini. Muna minta maaf sebab dah lama tak update blog ini. Lepas pulang dari Jawa, badan pula nak bermanja. Perut ni dah mula merengek, mungkin tak puas lagi makan masakan Jawa.

Begitulah ya, Allah baru uji kita seketika. Nikmat sihat baru Allah tarik buat sementara waktu tapi bagaimana pula dengan nasib sahabat2 kita di Palestin sana.. Diuji dengan penderitaan dan kesakitan yang tiada berpenghujung. Tiba2 aja, muna jadi sebak. Apa yang muna dah buat? "Ya Allah, kau ampunilah dosa hambaMu ini, yang selalu leka dengan nikmatMu, jarang bangat untuk aku bersyukur kepadaMu. Astaghfirullah.."

Muna nak cerita sikit tentang sehari muna di Al-Amin. Setibanya muna di pagar sekolah, ada yang menyambut kedatangan ini. Tenang dan gembiranya rasa hati muna dapat jumpa kembali para mutarabbi (pelajar) yang sebelum ini muna tinggalkan. Subhanallah, mereka masih ingat pada muna. Sebiji muffin muna terima. Itulah indahnya menjadi seorang murabbi, melihat mutarabbinya yang masih mengamalkan islam. Terngiang sayup2 di telinga serangkap dendangan nasyid yang muna dengar empat tahun lalu, sewaktu Majlis Ihtifal Al-Amin;

Guru Al-Amin tetap berjasa
Mendidik kami tanpa rasa bosan
Akan kukenangmu hingga akhir zaman




Tiba2, satu soalan sampai kepada muna, "muallimah ngajar kite lagi tak? Hari tu, preksa math, sorang je yang dapat A, kite nak muallimah ajar kite sampai pandai.." Itulah soalan yang bertubi2 ditanya. Muna tergamam seketika. Muna mungkin dah tak mengajar mereka. Muna ada banyak tugas lain yang muna kena buat. Teringat kata2 Hassan Al-Banna, "kalau kita bisa, ingin aja aku beli waktu terluang dari orang yang banyak membazirkan waktu kerana ternyata innal waajibaat akthar minal awqaat- kewajipan lebih banyak dari masa yang kita ada".



Sebenarnya, muna ke sekolah untuk membawa usrah adik2 form 1. Cuma diperlukan dalam masa hampir 3 jam, tetapi ternyata banyak tugasan lain yang menanti. Begitulah kisah kehidupan seharianku yang mengharapkan redha dari Illahi. Ameen~

1 comment:

+batumulia+ said...

hu.ada rupanya benda yang dia boleh buat kat sana.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails