Monday, August 27, 2012

mengintai calon

..bismillahirrahmanirrahim.. 

calon apa yang paling mulia yang engkau idam2kan?
sudah tentulah CALON PENGHUNI SYURGA,
itu yang terbaik, tiada tandingannya!

dari Anas r.a meriwayatkan;
Saat itu kami sedang duduk bersama Rasulullah s.a.w, tiba2 Baginda berkata, "Sebentar lagi seorang calon penghuni syurga akan datang kepada kalian." Tak lama kemudian, muncullah seorang lelaki Anshar yang janggutnya masih dibasahi air wudhu', sementara tangan kirinya memegang sandal. Keesokan harinya, Rasulullah s.a.w mengatakan hal yang sama, dan lelaki tersebut muncul seperti hari sebelumnya. Pada hari ketiga, Rasulullah s.a.w juga mengatakan hal yang sama. Lagi2 lelaki itu juga yang muncul.

Ketika Nabi telah pergi, 'Abdullah bin 'Amru bin 'Ash segera mengikuti lelaki tersebut dan berkata kepadanya, "Sungguh aku telah bertengkar dengan ayahku hingga aku bersumpah untuk tidak pulang selama 3 hari. Jika anda benarkan, izinkanlah aku menginap bersamamu selama 3 hari." Lelaki tersebut kemudian membenarkannya.

'Abdullah pun tinggal bersamanya selama 3 hari. Selama itu pula, ia tidak pernah melihat lelaki tersebut mengerjakan solat malam. Hanya sahaja, setiap kali dia terjaga dari tidurnya, dia hanya membalik2kan tubuhnya, kemudian berzikir kepada Allah dan membaca takbir sehingga subuh menjelang.

'Abdullah berkata, "Aku belum pernah mendengar dari mulutnya selain kebaikan. Setelah 3 hari berlalu, aku hampir saja menghina amalnya tersebut, aku berkata kepadanya; "Hai hamba Allah, sebenanrnya aku tidak bertengkar dengan ayahku.Tapi aku mendengar Rasulullah s.a.w berkata tentang dirimu sebanyak 3 kali berturut2, sebentar lagi seorang lelaki calon penghuni syurga akan datang kepada kalian. Ternyata, yang datang ialah kamu. Dan itu berlaku sebanyak 3 kali berturut2. Aku kemudian berniat untuk tinggal bersamamu agar bisa mengetahui amal yang engkau kerjakan, supaya aku bisa menirunya. Tetapi, ternyata aku tidak melihat sesuatu yang istimewa pada amalmu. Apa sebenarnya yang telah kau lakukan sehingga kau bisa menjadi seperti yang dikatakan Rasulullah s.a.w?"

Hamba Allah tersebut menjawab, "Aku tidak melakukan amal apa pun selain yang telah engkau lihat."

'Abdullah bin 'Amru berkata, "Ketika engkau telah berlalu, Rasulullah s.a.w mendoakanku."

Lelaki tersebut menjawab, "Tidak ada yang aku lakukan selain apa yang telah engkau lihat. Hanya saja, aku sama sekali tidak pernah mengambil mudah akan urusan kaum muslimin. Selain itu, aku juga tidak pernah dengki atas nikmat yang telah dikurniakan Allah kepada salah seorang di antara mereka."

'Abdullah menyahut, " Inilah apa yang telah kamu lakukan yang kami tidak mampu lakukannya"


"Kata pengatur bicara 
Lidah saksi segala 
Di hadapan Rabb pemilik kita" 
..wassalam..

1 comment:

InsanBiasa said...

tak kira apa saja yang dialami dalam hidup kita we always want the best in our life. kadang2, kita sendiri pun xtahu yang mana yang terbaik... perlu juga pada pandangan dan pendapat serta peringatan dari manusia mahupun petunjuk daripada Allah...semoga kita semua sentiasa dibawah naungannya...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails