Tuesday, June 22, 2010

t.a.m.a.t






bismillahirrahmanirrahim


alhamdulilllah
t.a.m.a.t

setiap hari kita MENGAJAR dan BELAJAR
setiap jam kita MENGASUH dan DIASUH
setiap minit kita MENDIDIK dan DIDIDIK
setiap detik kita MENTARBIYYAH dan DITARBIYYAH

ajar = asuh = didik = tarbiyyah

manusia, ketahuilah kerana ITUlah kamu diciptakan pelbagai!

Dalam menjejaki peluang mencari pengalaman sebagai guru sementara, banyak petunjuk yg dapat kuamati. Ya, sangat banyak! Di saat inilah baru kumula menghargai rasa kasih seorang murobbi yg telah banyak berjasa buat diriku selama ini..

"ha, susah nak faham? alamak aii.. mak bapak dia tak ajar ke kat rumah..?"
"opss, lupa ke, dulu awak pun murid yg lemah jugak, siap pernah dapat no 20 dari 21 murid lagi tuh!"

"alahai, kenapalah diam sangat.. tanya pun x nak jawab."
"isy, awak ingat awak dulu sporting sangatla dengan guru2, bila tanya terus jawab?" 

"yela, dah kena baru terasa"
"nak kata murid nakal, tak ingat dulu waktu awak kecik2 macam mana.."
"entah2, waktu dulu2 awak lagi teruk dari murid2 sekarang nih"

Itulah bayangan yang selalu ada dalam diri ni. Bila tengok murid2 yang nakal, nak marah tak sampai hati sebab rasa dulu diri pun macam tu. Bila nampak murid2 yang terlalu pendiam, rasa jugak perasaan yang sama. Akhirnya, hanya tersenyum mengenang kisah lama. Jadi, kesimpulannya apa tindakan kita sekarang, jgn sampai buat orang marah sebab takut2 suatu hari nanti orang akan buat macam tu kepada kita.. Ada kaitan x? Hurm..
 ................................................................................................


Ada suatu hari, lepas habis mengajar kelas 2 Ali, seperti biasa;
"Qiyaamaan.. Assalamualaikum wbt.. Syukran jazakillahu Khairan Kathira.."
tiba2 disahut satu suara,
"...dan halalkan ilmu yg muallimah berikan kepada ana",comelnya kata yg diungkap oleh seorang murid kecil berusia 8 tahun

Ya Allah, anak kecil ini mengajarkanku betapa tingginya nilai keberkatan ilmu dari seorang guru agar ilmu yang telah disampaikan dapat diserap ke dalam jiwa mulus ini
................................................................................................


Biasa2nya, waktu keluar kelas, ada aja kertas yang sampai di tangan. Ayat yg biasa ada dalam surat tu;
"terima kasih muallimah kerana mengajar kami, kami sayang muallimah muna...."

Tapi ada satu hari, ayatnya berbeza sikit;

Yang tulis: Ieman Aqiella
Nak bagi: Muallimah Muna
"Cinta pada bunga, bunga akan layu. Cinta pada manusia, manusia akan mati. Namun cinta pada Allah akan kekal buat selama2nya.."

Nak tergelak bila baca. Mana mungkin anak kecil berusia 7 tahun ini mengerti kata yang ditulisnya. Tapi ingat, peringatan Allah itu diberi dalam pelbagai bentuk, mungkin dikirim melalui anak ini, mengingatkan diri bahawa kerjaya sementara ini dilakukan demi mencari mardhatillah bukan kerana inginkan habuan dunia yg tidak kekal, hanya sementara.
..........................................................................



Pernah suatu ketika sewaktu diri ditugaskan untuk mengawasi kelas ketika peperiksaan Aqidah tahun 1, sampai di soalan bahagian B. Arahannya berbunyi, Tuliskan "manusia" bagi ciptaan manusia dan "Allah bagi ciptaan Allah berdasarkan gambar yang diberikan. Tiba2 ada seorang murid mengangkat tangan.

"Muallimah, semua gambar ni ciptaan Allah- pokok, baju, kerusi, itik, pembaris, kuda......"
"Ye ke? Kerusi pun Allah yang buat?"
"Ya, kerusi daripada pokok. Pokok Allah yang buat. Kalau x ada pokok, x adalah kerusi. Jadi, semua asalnya ciptaan Allah."

Ya Allah, mulia sungguh ilmu yg Kau kurniakan kepada anak kecil ini sehingga dia memahaminya sejauh itu.. 

"Baiklah, semua lihat m/s 6. Arahannya begini- Tuliskan "manusia" pada benda yg mampu manusia buat manakala kalau manusia tak mampu nak cipta, tuliskan "Allah".
Nampak dari jauh sinar wajah tersenyum tanda mengiyakan apa yg kukatakan.
...................................................................................


Macam2 lagi pengalaman manis pahit yg dilalui. Lagi satu, menjadi guru bukan senang kerana perlu bijak dan kreatif dalam proses P&P (Pengajaran dan Pembelajaran). Bila tamat waktu persekolahan, terus mula berfikir untuk keesokan harinya. Pernah satu ketika, terfikir2 macam mana nak jadikan Bahasa Arab sebagai satu subjek yg sangat digemari oleh murid2. Tiba2 sampai satu idea!

"Eh, kelas sebelah tengah belajar subjek apa tu?"
"Jom kita tengok, muallimah muna ajar apa kat sebelah"
"La, ajar bahasa arab rupanya, ingatkan tahun 2 ada subjek baru, ingatkan kelas nasyid tadi..."
begitulah kisahnya
............................................................................


Sampailah satu ketika, bilamana ada murid yang tanya;
"Erm, muallimah ajar kat sini sampai kita tahun berapa?"
Hati mula terkedu. Iyalah, waktu untuk mengajar tinggal berbaki cuma beberapa hari sahaja lagi.
"Sebenarnya, muallimah tengah belajar lagi sekarang. Nanti muallimah dah nak kena pergi masuk universiti semula"
"Universiti tu tahun berapa maksudnya?"
"Eh anta ni, lepas tahun kan ada tingkatan pulak macam abg2 sek men tu.. Ha, universiti tu tingkatan berapa, muallimah?"
Diri hanya tersenyum, itulah budak2, nak betulkan org, dia pun salah.
"Universiti bukan tahun, bukan tingkatan tapi lebih dari tu lagi."
"Wah, besarnya muallimah..."
"Haahla, tapi kan, dulu muallimah belajar, sekarang pun belajar, nanti belajar lagi, sampai bila2 belajar, kenapa lama sangat belajar?"
"Yelah, kita nak jadi orang bijak kenalah belajar. Kan Allah suka orang yang selalu menuntut ilmu"
"Sampai tua la kita kena belajar ya?"
"Ya..."

Inilah luahan kata murid yg baru sahaja memulakan langkah ke alam persekolahan. Jauh lagi perjalanan mereka dan kita juga masih jauh perjalanannya. Teringat teka-teki yg berbunyi, apakah dia, semakin ditambah semakin kosong? Jawabnya ialah ilmu, semakin kita belajar banyak benda, semakin banyak kita ketahui bahawa banyak lagi ilmu yang tidak kita ketahui. Ya, ilmu Allah itu luas. Ilmu yg diketahui manusia hanya ibarat setitis air dari sebuah lautan ilmuNya yg sangat luas. Subhanallah.

sempat meninggalkan nota terakhir buat guru yang bakal meneruskan usaha murni ini


مَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَلْتَمِسْ فِيْهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللهُ لَهُ بِهِ طَرِيْقًا إلَى الجَنَّةِ

..wassalam..

3 comments:

Muhammad said...

Salam ziarah.. like this post

Muhammad Hussaini Khairudin said...

Terkesan,
Mungkin pengalaman berbeza, tapi ana juga pernah bergelumang di arena dan tempat yang sama...

Ye tak ifran?
Nta sempat jaga murid2 darjah 1 dan 2 ke?

muna majidah said...

kehidupan adalah madrasah terbesar yg mampu mengajar insan akan tanggungjawabnya sebagai hamba Allah di muka bumi ini..

pengalaman berbeza di tempat yg sama kerana Allah tahu apa pengajaran yg paling diperlukan oleh setiap hambaNya

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails