Sunday, September 13, 2009

cuti kembali

alhamdulillah..
muna selamat sampai di rumah petang sabtu
banyak perkara yang ditemui sepanjang perjalanan



di bulan Ramadhan yang mulia ini
dalam keadaan manusia sibuk
mengejar sebanyak mana pahala dari Illahi
ada juga golongan masyarakat yang terpinga2
tidak tahu apa yang sepatutnya mereka lakukan

ada yang melepak di tangga
menyanyikan lagu yang pelbagai
hanya mampu difahami apabila mendengar dengan teliti
kerana suara yang terjerit2
dan lirik lagu yang tunggang langgang

sahabat: mereka nyanyi jerit2, x dahaga ke? kalau dahaga pun, xleh minum air..
muna: emm.. hanya mampu mengangkat bahu
sahabat: apa nasib org2 ni kan?

muna senyum
sebenarnya teringat tazkirah zaman dulu2
waktu berada di hidayah
pada ramadhan 1429H
lebih kurang beginilah katanya:
"apabila kamu melihat orang yang sedang melakukan dosa, HORMATILAH mereka"

sahabat: apa hal pulak nak hormat orang mcm tu?
muna: hormatilah mereka kerana mereka melakukan dosa dlm keadaan mereka tidak mengetahui @ jahil.jika dibandingkan dengan kita, buat dosa dalam keadaan kita mengetahui bahawa perbuatan itu adalah berdosa, balasan Allah lebih berat terhadap kita kan??



p/s- hormatilah manusia walau bagaimanapun keadaannya kerana Allah sahaja yang mengetahui darjat ketakwaan hambaNya sampai ajal menjengah insan..

....................................................................................

sempena bulan ramadhan yang mulia
hati manusia kini menjadi kian lembut
mungkin kerana hasil tarbiyyah diri
dengan bacaan halwa telinga zikir dan kalam Allah
waktu inilah, diambil kesempatan
oleh beberapa buah sekolah
untuk mengadakan pelbagai program pengislahan diri murid2

waktu cuti
bertuah dapat tugas baru
walaupun agak masih belum sempat melepaskan lelah

ummi: akak tolong ummi ya, esok ada kena buat pengisian di kerteh
muna: diam tanda setuju~

waktu mencabar- jam 1000 hingga 1200, 13092009

setelah memecut laju kereta, akhirnya kami berdua sampai di destinasi
sekolah menengah kebangsaan kampung baru kerteh
katanya yang hadir ini ialah pelajar2 'high-risk'
WOW!!

apabila berdiri di hadapan
melihat wajah2 saudara saudari, teman2 yang lebih kurang seusia
dengan pelbagai gaya dan cara duduk
inilah yang harus ditangani
jangan bagi mereka tidur!
alhamdulillah..mereka mendengar dengan penuh teliti

2 jam berlalu
sangat sekejap terasa
sampai akhir kalam berbicara
merenung dengan penuh sayu
dari raut wajah inilah
terselit harapan yang tinggi
cahaya sinar islam mula terpancar
jika hati2 ini sedar
merekalah generasi muda harapan ummat
mereka akan menjadi GHURABA'
yang bakal membawa perubahan
bermula dari dalam diri
siapa yang tahu siapa mereka kelak?
wallahu a'lam bissawab


kata Dr. Yusuf al-Qaradhawi:
"GENERASI MUDA ibarat mentari
yang menyinari manusia
dengan cahayanya yang terang benderang"

6 comments:

+akufobia+ said...

hu.semoga DIA mengampunkan dosadosa mereka jika mereka berbuat maksiat atas kejahilan mereka samada disengajakan@pun tidak.

saraH²amizah said...

terus menjadi syabab wal fatayat yg menyinar!

p.s.mcm kenal jek tangga tu.di gunung tangga 15 mungkin?hehe

duah-kechil said...

insyaAllah
moga kita antara yang terpilih!

sarah, 10 markah!!
betul dan tepat
bila lagi agaknya kita akan ke sana
oh, gunung tahan memanggil kami..

ProfHussaini said...

Petua menjadi murobbi: (Dipetik dari buku Menjadi Murobbi Unggul)

Letakkan angka 10 di dahi setiap orang yang mendengar taujihat kita.

Tahniah kerna dah berjaya lakukan 2 kali!

aspirasiku~ said...

assalamu'alaikum..

ya ukhti muna majidah binti zameram..

am i right?

hahaha..

saat anda membaca ulasan dari saya ini.. adakah anda dapat cam siapa saya?

inilah saya..

hanifah binti jailani yang datang ke blog nti tanpa dijemput utk mengeratkan kembali silaturrahmi..

hehe..

muna.. igt lagikah saudari akan diri ana?

jemput mampir ke blog ana yg x seberapa..

yela hanya coret2 tentang hidup ana~

ansar said...

kak majidah!
gmbr yag ada tulis kata2 tu kan... kat Dorm Syifa' punya dinding tahun lepas... ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails